Social Selling tar säljet till nästa nivå

Innebär LinkedIn och Social Selling att säljet nu blir helt digitalt och ersätter det konventionella säljarbetet? Nej. Men det är ett ruskigt bra komplement för att effektivisera säljarens vardag. Del 2 av 3.

Men dåså. Bara att logga in och sälja då…eller? Mja. En bra analogi är att jämföra Social Selling med den klassiska mässan eller konferensen. Och det är klart – du kan alltid välja att vara den som ställer sig på borden och vrålar “kom och köp”, för att därefter ställa dig med dina kollegor eller gamla polare och snacka minnen och ishockey.

Eller så är du den som bygger och vårdar nätverk, lyssnar mer än du pratar men som framförallt intresserar och engagerar dig i andra människor och deras affär? Kanske är du den som förstått att affärer sker mellan människor genom relationer?

Social Selling är ett långsiktigt arbete som kräver uthållighet. Men det är också ett utmärkt sätt att både hitta nya presumtiva kunder liksom underhålla dina befintliga relationer. Hur du kan gå tillväga kommer vi in på i nästa blogginlägg.

Tills dess, här är fem viktiga saker att fundera på innan ni sätter igång arbetet:

  1. Sätt visionen först – vad vill ni uppnå med hjälp av LinkedIn?
  2. Sätt smarta och mätbara mål
  3. Det måste bli en del av säljprocessen och de dagliga rutinerna
  4. Kontinuitet är viktigt, med relevansen viktigare
  5. Fokus på värdet du kan ge någon annan

Vi kan inte understryka vikten av vision och mål nog. För hur ska ni annars kunna följa progressen och veta att ni får avkastning på investerad tid?

Det finns gott om människor som är mingelproffs med enorma nätverk. Men precis som vi inledde denna bloggserie så ligger fokuset på “Social”, där “Selling” är den önskade effekten.

Glöm inte bort det.

Tankar eller frågor?

© 2019 MÄJT AB  |  Integritetspolicy

Med ♥ från Umeå, Västerbotten