Är Social Selling framtidens säljarbete?

Du har säkert hört begreppet “Social Selling” någon gång. Men vad är det, hur gör man och varför ska du lägga tid på detta? Grundtanken är att stärka och nyttja effekten av professionella relationer för att skapa nya affärer. Precis som begreppet antyder, så är det interaktionen som är central. Med ett större fokus på “social” än på sälj. Del 1 av 3.

Idag handlar Social selling mycket om att ta hjälp av sociala medier som exempelvis LinkedIn för att skapa och utveckla relationer med befintliga och blivande kunder.
För faktum är att kundens köpresa och beslutsprocess har förändrats. Idag sker nämligen upp till 75 procent av köpresan innan kontakt med säljare. Att bara springa på de 25 procent som är kvar, minskar era möjligheter att lyckas radikalt. Idag finns över 142,000 svenska företag och 3,4 miljoner användare på LinkedIn, vilket gör det till en guldgruva – ett digitalt Klondyke för nutidens B2B-säljare.

Rätt använt så är det ett utmärkt sätt att bygga nya relationer, förvalta och fördjupa befintliga, identifiera nya prospekt och i slutändan – bidra till att nå era försäljningsmål.
Det ger er också möjligheten att bygga trovärdighet, men också en unik möjlighet att lyssna och ta del av kundernas åsikter och utmaningar.

En ganska stor förändring handlar också om avsändaren. Från att kommunikation primärt skett genom ett varumärke, exempelvis din företagssida, så handlar istället Social Selling om att nyttja det mest värdefulla du har – din personal. Genom ett ambassadörskap så öppnar du faktiskt dörren för ett avsevärt större nätverk, samtidigt som det blir både mer personligt och trovärdigt. För trots allt gör företag inte affärer med andra företag, affärer görs mellan människor.

Tankar eller frågor?

© 2019 MÄJT AB  |  Integritetspolicy

Med ♥ från Umeå, Västerbotten